Alle Exposures der 1964 in München geborenen und in New York lebenden Fotografin verbindet ihr spezifischer Entstehungsprozess: Die aus bis zu vierzehn Einzelbildern bestehenden Bildreihen erfassen einen Moment simultan aus verschiedenen Kamerapositionen, die durch einen über Funkwellen gesteuerten Auslösemechanismus miteinander verbunden sind. Diese multiperspektivische Sichtweise auf ein und dieselbe Situation ermöglicht es, diese ohne eine Veränderung des Standortes gleichzeitig aus verschiedenen Perspektiven zu sehen: ein visuelles Paradoxon, das grundlegende Wahrnehmungsparameter konterkariert. Denn der Mensch kann niemals dieselbe Szene im gleichen Augenblick aus unterschiedlichen Perspektiven betrachten.
Die Kunsthalle Nürnberg präsentiert in der Ausstellung Barbara Probst. Streets, Fashion, Nudes, Still Lifes eine eindrucksvolle Auswahl aus der aktuell rund 160 Arbeiten umfassenden Werkreihe der Exposures, beginnend mit der ersten Arbeit Exposure #1: N. Y. C., 545 8th Avenue, 01.07.00, 10:37 p.m., die 2000 auf einem New Yorker Hochhausdach entstanden ist. Ebenso umfasst die Ausstellung ganz aktuelle Werke aus dem Frühjahr 2020, die Barbara Probst während des durch die Corona-Pandemie bedingten Shutdowns in New York aufgenommen hat: Die Straßen und Plätze der Metropole sind verwaist, und das hyperaktive Treiben der beschleunigten Wirtschaftswelt ist zum Erliegen gekommen.
Auch präsentiert die Kunsthalle Nürnberg einige Exposures, die in den vergangenen Jahren im Fashionkontext für zum Beispiel die Vogue Italia, das britische Magazin Wallpaper* oder für Modeunternehmen wie Marni und Versace entstanden sind. Dabei verschiebt die Künstlerin die Hierarchie der Dinge, denn Mode und Kosmetik, eigentlicher Anlass dieser Aufnahmen, werden zu einem Gestaltungselement neben vielen anderen Der Fokus liegt wie bei allen Exposures auf der zentralen Frage nach unserer Wahrnehmung. Wir werden zur Analyse und kritischen Hinterfragung wie Selbstbeobachtung herausgefordert. Die Bildreihen zeigen: Auch im exakt gleichen Moment kann die Welt anders aussehen und eine Situation eine andere Deutung erfahren, wenn wir nur unsere Perspektive, unseren Standpunkt verändern. Diese wahrnehmungspsychologische Erkenntnis provoziert eine generelle Hinterfragung unseres Realitätsbegriffs, denn wie können wir unsere Sicht der Dinge, verallgemeinern, wenn derselbe Augenblick so unterschiedlich wahrgenommen werden kann? Durch die Multiperspektivität der Exposures von Barbara Probst wird offenkundig, dass die Fotografie nie die Realität abbildet, sondern nur eine von unendlich vielen Sichtweisen auf diese.
Zur Ausstellung erscheint bei Hartmann Books ein umfangreicher Katalog mit zahlreichen Werkabbildungen sowie Texten von Barbara Probst und Essays von Brian Sholis und Harriet Zilch (Hardcover, 112 Seiten mit fünf Klapptafeln, deutsch/englisch, ISBN 978-3-96070-061-6) 38 Euro. Im Webshop bestellen
Barbara Probst. Streets, Fashion, Nudes, Still Lifes
The photographic series Exposures, which Barbara Probst has produced since 2000, involves street scenes, close-ups, still lifes, nudes, landscapes, and studio and fashion photography. All of the Exposures were created in a specific way by the photographer, who was born in Munich in 1964 and lives in New York. Consisting of up to fourteen individual pictures, each of the multipart series captures a single moment simultaneously from various perspectives using cameras that are synchronized by a radio-controlled shutter release mechanism. Using this method, Probst creates multiperspective views of one single event that enable viewers to see one moment from different perspectives without changing their position. This visual paradox thwarts basic parameters of perception: humans can only grasp a situation from one point of view, since it is impossible to assume multiple positions at once.
The Kunsthalle Nürnberg is presenting an impressive selection of Exposures, which currently consists of about 160 individual series, in the exhibition Barbara Probst: Streets, Fashion, Nudes, Still Lifes, beginning with Exposure #1: N. Y. C., 545 8th Avenue, 01.07.00, 10:37 p.m., which was created in 2000 on the roof of a high-rise in New York. The exhibition also features current works from early 2020, taken by Probst in New York during the shutdown necessitated by the COVID-19 pandemic. The streets and squares of the city are abandoned, and the hyperactive hustle of the business world has been halted. Enhanced by this unaccustomed state of standstill, architectural and urban details are revealed that we would probably not have noticed in everyday life.
The Kunsthalle Nürnberg is also presenting several Exposures that were published in the fashion context for magazines such as Vogue Italia and Wallpaper* or for labels such as Marni and Versace. Probst shifts the hierarchy of things in these works: fashion and cosmetics, the real reason for the pictures, are relegated to being one of many elements of design. The focus is—as is the case with all of the other series and tableaux of Exposures—on the central issue of the perception of the viewers, who are challenged to analyze and critically question as well as observe themselves. Probst's Exposures prove that, even at exactly the same moment, if we as viewers only minimally change our position, the world’s appearance can be different and a situation can be interpreted differently. This insight, which is a familiar concept in perception psychology, necessitates a general scrutiny of our concept of reality as well as our personal perception: how can we universalize our outlook if the same moment can be perceived in such different ways? The multiple perspectives in Probst’s work make it clear that instead of replicating reality itself, photography actually reflects an infinite number of possible views of reality.
Barbara Probst studied sculpture at the Academy of Fine Arts in Munich and was also in the photography class of Bernd Becher at the Art Academy in Düsseldorf. Her photographs have been included in numerous exhibitions in Europe and in the United States, including at the Museum of Modern Art in New York, the Museum of Contemporary Photography in Chicago, the National Museum of Photography in Copenhagen, the Rudolfinum in Prague, and LE BAL in Paris. Her works are part of the collections of many public institutions, including the Staatsgalerie Stuttgart, the Museum Folkwang in Essen, the San Francisco Museum of Modern Art, the Museum of Modern Art in New York, the National Gallery of Canada in Ottawa, and the Centre Georges Pompidou in Paris.
An extensive catalogue, including numerous illustrations, texts by Barbara Probst, and essays by Brian Sholis and Harriet Zilch, will be published by Hartmann Books to accompany the exhibition (hardcover, 112 pages with five foldouts, German/English, ISBN 978-3-96070-061-6) 38 Euro.